
Merk en logo
Kikkoman is een van de weinige echte sojasaus-merken. Het is bekend bij mensen overal ter wereld en wordt gewaardeerd vanwege zijn kwaliteit. Sinds eeuwen wordt Kikkoman natuurlijk gebrouwen sojasaus gebruikt voor het kruiden van de Aziatische keuken, vooral in Japan. Kikkoman sojasaus verfijnt tegenwoordig de smaak van levensmiddelen in tal van landen; van de Middellandse Zee en Scandinavië en Azië tot en met Amerika. Daarom is het geen toeval dat Kikkoman de wereldwijde marktleider voor sojasaus is.
Het zit hem in de naam
De naam Kikkoman heeft, zoals veel Japanse namen, een bijzondere betekenis. ‘Kikko’ betekent schildpaddenschild op zijn Japans en ‘man’ betekent 10.000. Volgens een Japanse legende worden schildpadden 10.000 jaar oud en staan ze symbool voor geluk, succes en een lang leven. Dat is alles wat een bedrijf zich wenst en om die reden zijn de naam Kikkoman en het logo vele, vele jaren geleden ontwikkeld. De karakteristieke zeshoek bestaat uit een symbolisch schildpaddenschild en het Japanse Kanji-teken voor het cijfer 10.000 dat ‘traditie’ en ‘innovatie’ met elkaar combineert.
Een vitaal en fris bedrijfslogo
Iedere Kikkoman-fles heeft het bekende zwarte Kikkoman-logo. In 2008 werd een aanvullend oranjekleurig logo geïntroduceerd. Oranje is een warme kleur die ons doet denken aan de zon of vlammen. Het is een symbool voor ‘goede gezondheid’, ‘jeugdige frisheid’ en ‘vitaliteit’. Het nieuwe logo en zijn kleur zijn iets bijzonders, want de oranje kleur heeft trek-stimulerende eigenschappen.
