Via Google+ delen:

Veel meer dan alleen maar een boon!

Sojabonen waren nog nooit zo populair! Niet alleen trends zoals de vegetarische of veganistische voeding hebben hun steentje ertoe bijgedragen dat producten van soja overal ter wereld steeds populairder worden. Ook gezonde aspecten spelen een rol. Want de sojaboon is een grote proteïnebron en kan zodoende ook een grote bijdrage leveren aan een uitgebalanceerde voeding. En dat op veel manieren!

Veel voedingsstoffen uit een kleine boon

Geen wonder dat steeds meer producten op basis van sojabonen de weg naar onze supermarkten vinden, want sojabonen hebben veel te bieden! Ze zijn niet alleen rijk aan mineralen zoals kalium, magnesium, ijzer en zink, maar bevatten ook nog eens veel eiwit. 100 g is genoeg voor ongeveer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid! Maar uw lichaam verheugt zich vast en zeker ook op de vitamines B en E. Bovendien hebben sojabonen weinig calorieën en bevatten ze geen gluten en lactose.

Gevarieerde diversiteit aan levensmiddelen

Edamame

Edamame worden gemaakt van nog niet helemaal rijpe sojabonen . De bonen kunnen gestoomd of gekookt worden en, afhankelijk van uw voorkeur, worden verfijnd met een snufje zout. Zo eenvoudig bereid is edamame een fantastische snack voor tussendoor en is hij buitengewoon geschikt als originele topping voor salades en poké bowls. Gepureerd en in combinatie met andere ingrediënten zoals bijvoorbeeld avocado kan edamame ook worden omgetoverd in een lekkere edamole of een andere dip. Omdat het nauwelijks calorieën bevat, maar wel veel proteïnes, calcium en ijzer, wordt edamame ook wel superfood genoemd.

Tofu

Tofu wordt gemaakt van sojamelk door deze, net zoals bij de productie van kaas uit koeienmelk, geronnen en vervolgens in een vorm geperst. Afhankelijk van de consistentie zijn er verschillende tofusoorten. Tofu wordt in de vegetarische en veganistische keuken vaak gebruikt als vleesvervanger.

Miso

De stroperige pasta is gemaakt van gefermenteerde sojabonen en een schimmel namens koji. Omdat hij zeer zout en kruidig is, bevat hij veel UMAMI-componenten. Miso wordt meestal gebruikt voor het maken van soepen en sauzen.

Natto

Natto is een traditioneel Japans levensmiddel, dat gemaakt wordt van gekookte en gefermenteerde sojabonen. Door het fermenteren ontstaan draden tussen de bonen en ontwikkelen ze hun in eerste instantie zoete en later geroosterde geur. Natto wordt zowel als bijlage maar ook als ingrediënt gebruikt en hem wordt zelfs een antibacteriële werking toegedicht.

Sojasaus

Sojasaus wordt gemaakt van water, sojabonen, zout en granen en wordt gebruikt als aroma voor talrijke gerechten. Hierbij is het productieproces vaak heel uiteenlopend. Zo bestaat er bijvoorbeeld een Japanse en een Chinese sojasaus, waarbij laatstgenoemde op zijn beurt weer wordt onderscheiden in een lichte en donkere saus. Onze Kikkoman sojasaus is bijvoorbeeld te herkennen aan deze unieke eigenschappen: unieke donkere kleur, volle UMAMI-smaak en de complexe diversiteit aan aroma’s.

Sojameel

Als van sojabonen olie wordt gemaakt, is sojameel een belangrijk bijproduct. Omdat het veel eiwit bevat, wordt het vaak gebruikt voor het bakken van brood, cake of broodjes. Maar sojameel is in dit geval altijd een bijproduct. Het moet altijd in een meelmix van 20 tot 30 procent sojameel en de passende hoeveelheid normaal meer worden gebruikt. Anders rijzen de bakproducten niet goed.

Sojamelk

Ook al is het bij ons nog een nieuwe trend, in China wordt al meer dan 2.000 jaar sojamelk gedronken. Deze wordt gewonnen uit de hele sojaboon, door deze in te weken, te pureren en vervolgens te koken. In de huidige tijd is sojamelk een goed alternatief ten opzichte van de koemelk: sojamelk bevat nagenoeg net zo veel proteïne, maar geen lactose en geen cholesterol. Daarom is deze melk buitengewoon populair bij mensen die een veganistische levensstijl hebben of lactose en melkeiwit moeten vermijden.

Sojayoghurt

Sojayoghurt wordt gemaakt van sojamelk en door middel van fermentatie op een soortgelijke manier gemaakt als yoghurt van koemelk. Net zoals sojamelk is de yoghurt rijk aan proteïnes en levert hij bovendien veel probiotische culturen. Maar soja-yoghurt bevat geen gluten en lactose en past als yoghurt-alternatief perfect bij de veganistische voeding.

Soja-gehakt

Een andere vleesvervanger is soja-gehakt, gemaakt van de sojaboon. De kleine vlokken zijn gemaakt van gedroogd soja-eiwit en worden ingeweekt in water, bouillon of een kruidenmarinade. Vervolgens wordt het verder verwerkt als gehakt. Daarom wordt het buitengewoon vaak gebruikt in vegetarische Bolognese-saus of chili.

Soja is niet alleen uitermate geschikt als vleesvervanger of alternatief voor melkproducten zoals room, yoghurt of kaas. Sojaproducten zijn gevarieerde ingrediënten voor alle soorten gerechten. Crèmeachtige en dikke sauzen kunnen bijvoorbeeld uitstekend worden vervangen door Kikkoman sojasauzen. Kikkoman heeft een paar receptideeën voor u op een rijtje gezet. Proef ze zelf!