Via Google+ delen:

Genieten zonder vlees

U denkt dat de vegetarische keuken eenzijdig is? Niets is minder waar. Laat u van het tegendeel overtuigen. Ook zonder vlees kunt u namelijk voor rijke variatie op uw bord zorgen. Vers en veelzijdig zijn namelijk de belangrijkste bijvoeglijke naamwoorden als het gaat om vegetarisch koken en genieten.

Waarom eigenlijk vegetarisch?

Velen van ons eten geen vlees, vaak al vele jaren. De redenen daarvoor lopen sterk uiteen – maar één ding is zeker: naast een rijk gevarieerd, culinair aanbod heeft de vegetarische keuken ook voordelen voor de gezondheid. Door het hogere gehalte aan graan, groenten en fruit krijgen vegetariërs meer voedingsvezels, vitaminen en plantaardige stoffen binnen. Door deze bewuste voedingswijze is men vaak ook zorgvuldiger bij de keuze van levensmiddelen. Maar, pas op: wie helemaal zonder vlees en vis leeft, moet bepaalde voedingsstoffen compenseren. Dat geldt vooral voor eiwitten, vitamine B12 en D, ijzer, jodium en omega-3-vetzuren.

Vegetarisch het jaar door

Als u verse groenten koopt, kunt u het best producten uit de eigen streek nemen. Maar wat is het seizoen voor welke groenten? Wij geven u een klein overzicht aan de hand van de jaargetijden.

Lentegroenten: In de lente vindt u een veelzijdig aanbod aan regionale en seizoengroenten. Helemaal bovenaan op de lijst: asperges. Van midden april tot bijna eind juni is deze verfijnde groente overal te koop. Wat de meeste mensen echter niet weten: fijn geschaafd smaken zowel de groene als de witte asperges ook rauw uitstekend. In de lente is ook verse spinazie van de koude grond te koop. De groene blaadjes zijn dan zo teer dat ze ook rauw als salade kunnen worden gegeten. In mei/juni komen dan de karakteristieke lentegroenten zoals wortelen, koolraap, radijs en lente-uitjes.

Zomergroenten: In de zomer wordt het plaatje kleurrijker: sappige, rode tomaten, groene en gele paprika's en donkere aubergines zorgen voor culinair genot op warme dagen. Vooral de mediterrane keuken kent allerlei variaties voor deze heerlijke zomergroenten. Raspen, bakken, grillen, vullen – met de natuurlijk gebrouwen sojasaus van Kikkoman maakt u overheerlijke gerechten.

Herfstgroenten: Dit is de tijd voor wortels, knollen en kool. Natuurlijk mogen we ook de aardappelen niet vergeten, per slot van rekening zijn zij vaak de perfecte basis voor vegetarische soep of een stevige herfstschotel. De herfst is ook het seizoen voor uien, prei en rode bieten – die dan ook perfect in het rijtje passen. En laten we vooral ook de pompoen niet vergeten – als heerlijk bijgerecht of als weldadig warme, romige soep.

Wintergroenten: De winter is het koolseizoen. In deze tijd rijpen spruitjes, boerenkool, Chinese kool, savooiekool en spitskool. Toch hoeft het niet altijd een klassieke koolschotel te worden. Met de natuurlijk gebrouwen sojasaus van Kikkoman kunt u ook heel bijzondere gerechten toveren – zoals boerenkoolcurry of spruitjes-antipasti. Andere heerlijke wintergroenten zijn onder andere knolraap, pastinaak, peterseliewortel of schorseneren, ook wel winterasperges genoemd.

Vegetarische facetten

De filosoof Pythagoras (ca. 570 - 510 v. Chr.) wordt gezien als de aartsvader van het vegetarisme. Volgens zijn leer zou de mens uitsluitend of voornamelijk plantaardige levensmiddelen als voeding moeten gebruiken. Daarbij bestaan er meerdere vormen:

Lacto-ovo-vegetariërs voegen aan hun plantaardige menu eieren en melkproducten toe, terwijl vlees en vis worden gemeden. De ovo-vegetariër heeft melkproducten uit zijn menu geschrapt, maar gebruikt wel eieren. Wie daarentegen geen eieren gebruikt, maar wel melkproducten, is een lacto-vegetariër.

Pesci-vegetariërs (ook wel ovo-lacto-pesci-vegetariërs) eten weliswaar geen vlees, maar wel vis en alle andere dierlijke voedingsmiddelen.

Veganisten mijden alle dierlijke producten, ook eieren, melkproducten, vis en honing. Vaak dragen zij ook geen kleding of schoeisel van leer.

Fruitariërs beperken zich volledig tot plantaardige voeding. Daarbij worden uitsluitend ingrediënten gebruikt van planten die bij het oogsten niet beschadigd worden. Daartoe behoren bijvoorbeeld, fruit, noten en zaden.