Via Google+ delen:

Fit in de zomer – met veel vitamines en geweldige recepten!

Voor veel mensen is de zomer het mooiste seizoen. Hitte en zonneschijn kunnen echter ook een zwaar effect op ons hebben. De belangrijkste regel is natuurlijk: veel drinken! Maar ook bij het eten kunt u in de zomer iets goeds doen voor uw lichaam:

wanneer de thermometer meer dan 25° aangeeft, vergt onze bloedsomloop meer energie dan normaal. Voldoende vocht en veel vitamine B zorgen dan voor de nodige kracht. En ook de zon kan ons lichaam en vooral de huid beïnvloeden. Met veel vitamine C en E kunnen we van binnenuit iets goeds voor de huid doen. Ze neutraliseren immers vrije radicalen en helpen bij de celvernieuwing van de huid. Ook mineralen zoals calcium, magnesium en kalium zijn bijzonder belangrijk in het warme seizoen omdat het lichaam ze sneller verliest door zwaar te zweten.

Zin in een paar vitaminebommen om fit door de zomer te komen? Kikkoman stelt geweldige groenten en fruit aan u voor - natuurlijk met de passende recepten en onze sojasauzen!

De avocado – een speciale soort bes

In de zomer is het tijd voor fruit! Vooral bessen zijn populair in het warme seizoen omdat ze niet alleen ongelooflijk lekker zijn, maar ook prachtige kleuren hebben en mooi zijn om naar te kijken. De avocado is een speciale soort bes. Ze komt uit Zuid-Amerika en ziet er van buitenaf eigenlijk behoorlijk onspectaculair uit. Het groenachtig gele vruchtvlees heeft het wel allemaal! Het is rijk aan vitamine E en B6: 100 g avocado dekt ongeveer 20 procent van de dagelijkse behoefte en heeft dus een positief effect op de bloedsomloop en de uitstraling van de huid. Ook op vlak van vitamine C scoren de speciale bessen optimaal: 100g levert 10 procent van de dagelijkse behoefte. Bovendien zijn avocado's rijk aan kalium en omega-3-vetzuren, waarvan bewezen is dat ze cholesterol helpen verlagen. Perfect voor de juiste dosis vitaliteit en energie in een hete zomer!

De mango – zonnegele kracht voor hete dagen

Een andere geweldige supervrucht is de mango met zijn zonnegeel vruchtvlees. We kunnen er het hele jaar door van genieten omdat het wereldwijd wordt geteeld. Vooral in de zomer is deze prachtig fruitsoort bijzonder populair en wordt er niet alleen van genoten als verfrissende snack, maar wordt het ook in verfijnde recepten gebruikt. De mango overtuigt vooral als rijke vitaminebom! In 100 g mango zit immers bijna 40 procent van onze dagelijkse behoefte aan vitamine C en bijna 60 procent aan vitamine A. En ook de vitamines E, K en B6 bevat de vrucht in overvloed. Ons immuunsysteem, huid en ogen zijn daar zeer blij mee! Wilt u een frisse boost en tegelijkertijd iets goeds doen? Dan is de mango precies de juiste fruitsoort voor jou! Ontdek onze salades en dips - natuurlijk met een van onze Kikkoman sojasauzen.

De citroen – een plezier voor het immuunsysteem

Zuur is goed?! Absoluut! En het is ook nog eens gezond! De citroen is een populaire vrucht om onze afweersystemen een aanzienlijke boost te geven. En dat geldt natuurlijk niet alleen in de winter. Tenslotte moet de citroen niet altijd warm worden gedronken! In de zomer geven citroensap of de geraspte citroenschil een gerecht een speciaal karakter en een goede dosis vitamines. 100 g verse citroen bevat immers 50 procent van de dagelijkse behoefte aan vitamine C - dat is moeilijk te overtreffen! Haal dus zeker de citrusvruchten in huis om fit door de zomer te komen! Bijvoorbeeld met een licht pastagerecht of een verfrissende chutney.

Spinazie – groene energiebom

In de zomer worden groenten vaak te weinig gebruikt in gerechten. In het beste geval belanden ze bij een gezellige barbecue als gegrilde groenten op ons bord of worden ze gebruikt in een slaatje als bijgerecht. De zomer heeft zoveel geweldige en frisse groenten te bieden! Bijvoorbeeld spinazie, die in zoveel verschillende recepten wordt gebruikt. De perfecte groente voor de zomer omdat spinazie rijk is aan vitamine B en C en dus de bloedsomloop en de huid stimuleert. Bovendien biedt het veel kalium, calcium en magnesium - perfect voor een warme zomerdag!

Broccoli – kleine roosjes met groot effect

Een andere vitaminebom is de felgroene broccoli. Zijn kleine roosjes zien er altijd smakelijk uit op ons bord en voorzien het lichaam van veel vitamines en mineralen. 100 g broccoli bevat immers 40 procent van de dagelijkse behoefte aan vitamine A en 60 procent aan vitamine C. En ook de calciumbehoefte wordt tot 10 procent vervuld. Met een portie broccoli in de zomer hebt u iets goeds gedaan voor uw huid en bloedsomloop - en hebt u genoeg energie voor een warme dag! Bekijk de receptideeën van Kikkoman en tover bijvoorbeeld een geweldige broccoli-pesto gerecht of een portie broccoli met pijnboompitten tevoorschijn - uw immuunsysteem zal u dankbaar zijn.

De wortel – een kleurrijke allrounder

Wortelen zijn een geweldige traktatie in elk seizoen! In de zomer maken we graag een slaatje van verse wortelen of leggen we de rood-oranje groenten in schijfjes of reepjes op de barbecue. Dit is bijzonder goed voor de ogen - weliswaar dubbel zo goed! 100 g wortelen bevat immers de dagelijkse behoefte aan vitamine A, wat goed is voor de ogen en het immuunsysteem. Ook op vlak van vitamine C en E scoort de wortel goed. Bovendien biedt ze ook nog vitamine B, evenals kalium en calcium. De wortel is dus een kleurrijke allrounder! En welke opwindende bereidingsmogelijkheden er zijn, geven de receptideeën van Kikkoman prijs - natuurlijk, met een van de geweldige sojasauzen.