Het verhaal achter naam en logo

Kikkoman is één van de weinige authentieke sojasausmerken. Wereldwijd kennen mensen dit merk en waarderen het om zijn kwaliteit. Waar Kikkoman voor staat? Dat kunt u ontcijferen aan de hand van de naam en het logo.

Natuurlijk gebrouwen sojasaus wordt al eeuwenlang gebruikt als smaakmaker in de Aziatische keuken, voornamelijk in Japan. Tegenwoordig versterkt Kikkoman Natuurlijk Gebrouwen Sojasaus de smaak van gerechten in vele landen - van het Middellandse Zeegebied tot Scandinavië en van Azië tot Amerika. Kikkoman is niet voor niets wereldwijd de marktleider op het gebied van sojasaus. En, wij hebben één van de beroemdste logo's ter wereld.

It’s all in the name

De naam Kikkoman® heeft een speciale betekenis, zoals veel Japanse namen. "Kikko" betekent schildpad in het Japans, en "man" betekent 10.000. Volgens een Japanse legende worden schildpadden 10.000 jaar oud en staan ze symbool voor geluk, succes en een lang leven.

Deze mooie elementen streven we ook als bedrijf na, en zo kwamen we jaren geleden op de naam Kikkoman en het logo. De karakteristieke zeshoek bestaat uit een symbolisch schild van een schildpad en het Japanse kanji-teken voor het getal 10.000, wat de perfecte balans symboliseert tussen "traditie" en "innovatie".

Zorgvuldig ontwikkeld

Op elke Kikkoman-fles staat het bekende zwarte Kikkoman-logo. In 2008 kwam daar een oranje logo bij. Oranje is een warme kleur die aan zon of vlammen doet denken en staat voor "goede gezondheid", "jeugdige frisheid" en "vitaliteit". Het nieuwe logo en de kleur ervan zijn bijzonder, omdat de kleur oranje ook eetlustopwekkende eigenschappen heeft.

Ook het iconische ontwerp van het flesje, ontwikkeld door Kenji Ekuan, heeft ertoe bijgedragen dat Kikkoman een opvallend en onmiskenbaar merk is geworden. Deze vorm is uniek en wereldwijd herkenbaar.

Mooi en ingenieus: een iconische designklassieker

Design is een bron van verrijking.
by Kenji Ekuan
Dat was het motto van de Japanse industrieel ontwerper Kenji Ekuan, die in de loop der jaren een belangrijke rol heeft gespeeld bij de vormgeving van Japanse verpakkingen en logo's. Eén van zijn beroemdste ontwerpen is de esthetisch aantrekkelijke dispenser voor Kikkoman Natuurlijk Gebrouwen Sojasaus uit 1961.
1.
Elegantie ontmoet gebruiksvriendelijkheid

Met zijn gebogen silhouet en subtiel opschrift is de fles door zijn eenvoud, elegantie en hedendaagse uitstraling echt een aantrekkelijk object. Deze designfles verfraait tafels in huizen en restaurants van over de hele wereld. Het heeft een perfect gevormde schenkdop voor het nauwkeurig doseren van kleine hoeveelheden of zelfs enkele druppels sojasaus, zonder te morsen.

Daardoor is de esthetisch aantrekkelijke fles zowel een praktisch kookhulpje als een decoratieve smaakmaker voor op de eettafel. Dankzij de schroefdop en het vaatwasmachinebestendige materiaal kan de designfles steeds opnieuw worden gebruikt.

2.
De onthulling van een geheim

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom er twee gaten in de dop van de Kikkoman-fles zitten? Het is namelijk een slim ontwerp, waarmee je zelf kunt bepalen hoe snel de sojasaus wordt uitgeschonken, zoals de jongens van BOSH.tv laten zien. Zij noemen het de 'Control Hole'!

3.
De kunst van het genieten

Tegenwoordig is de designfles onlosmakelijk verbonden met Kikkoman Sojasaus. Hij won in 2003 de Lucky Strike Designer Award en wordt al jaren tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New York en het Design Zentrum Nordrhein-Westfalen in Duitsland. De cultdispenser is niet alleen legendarisch, maar ook praktisch.

Ontdek meer

Mis geen lekkere dingen!

Meld u aan voor heerlijke inspiratie op regelmatige basis!
Foutbericht: Niet alle verplichte velden zijn ingevuld.

Ik wil graag e-mailupdates ontvangen over aanbiedingen en productinformatie. Het is gratis! U kunt zich op elk moment uitschrijven.