Swicy: de zoet-pittige trend voor moderne recepten
03 maart 2025

Wat is ‘swicy’?
Een combinatie van zoet en pittig. Is dat echt nieuw? Vele professionals en foodies zouden het tegendeel beargumenteren. Zoete chilisaus is al vele jaren een bekend gezicht in de sausschappen, en sommigen hebben al chocola met chili uitgeprobeerd. Dus, is dit een geval van het wiel opnieuw uitvinden?
Nou, zeker niet! Dit komt omdat de swicy-trend voorheen meer een geïsoleerd verschijnsel is geweest. Daar de westerse wereld niet bekendstaat om het regelmatig combineren van zoete en pittige smaken, kunnen voorbeelden uit Azië of Latijns-Amerika bijna op één hand worden geteld. In de laatste jaren zijn moderne traiteurs en voedselenthousiastelingen pas begonnen met swicy smaken te spelen, waarbij zij inspiratie opdoen en experimenteren met ongebruikelijke ingrediëntencombinaties.
Maar de recepten en producten die uit deze beweging zijn voortgekomen laten zien dat de ‘swicy-trend’ om meer gaat dan alleen een paar chilipepers te vermengen met suiker.
De swicy-trend op social media en onder merken
Een vroege vonk die de swicy-trend voor het voetlicht liet komen was ‘Mike’s Hot Honey’. Honing, chilipepers en azijn — zo simpel was het. Het is een eenvoudig mengsel, maar de manier waarop het werd gepresenteerd, greep met name de aandacht van de jongere generatie. De pittige honing werd over pepperonipizza gesprenkeld, gebruikt als dipsaus voor sushi of zelfs gebruikt om een affogato op te fleuren.

Zelfs Pizza Hut kon niet anders dan toegeven dat de combinatie haar aanbod waard was en heeft de Hot Honey Pizza op het menu gezet. De complexe smaken van de Koreaanse keuken, die steeds populairder worden, hebben ondertussen ook geholpen de swicy-trend naar restaurants over de hele wereld te brengen. In de VS heeft Shake Shack zelfs de eigen populaire Koreaanse BBQ-burger tegenover een zoet en pittig Koreaans broodje gefrituurde kip met gochujangglazuur gezet, met de vraag: umami of swicy?
Maar swicy is niet alleen beperkt tot hartige gerechten. Op TikTok heeft het pittige, Mexicaanse kruidenmengsel ‘tajin’ de harten van de makers gewonnen. Deze heerlijke mix van rode pepers, limoenzeste en zeezout — niet te verwarren met de Marokkaanse stoofschotel ‘tajine’ — gaat perfect samen met zoete vruchten zoals watermeloen, mango, ananas of papaya, en heeft ervoor gezorgd dat de swicy-smaak viraal ging op sociale media. Snuggere barmannen hebben ook inspiratie opgedaan en hebben hun cocktailglazen gepimpt met tajinranden om margaritas en palomas te verrijken.
Starbucks volgde hen door een beperkt scala aan zoete en pittige dranken uit te brengen: Spicy Dragonfruit, Spicy Pineapple en Spicy Strawberry brachten verfrissing terwijl ze de zomerhitte opvoerden.
Zoals te verwachten heeft zelfs Coca-Cola een ‘pittige' variant uitgebracht in de VS en Canada, wat het potentieel van de swicy-trend onderstreept. Grote ondernemingen gokken er al op dat de trend een blijvertje is.
Waarom houden we van swicy smaken?
We weten nu dat de trend populair is, maar waarom is dat zo? Wat maakt deze combinatie zo aantrekkelijk voor zovelen?
Net zoals bij vele trends ligt het antwoord in de balans tussen harmonieuze smaken, maar ook in de evoluerende smaakvoorkeuren van jongere generaties.
Knoflook werd nog door sommigen tijdens het babyboomertijdperk gezien als een exotisch kruid — iets waarvan je niet te veel moest eten zodat niemand het rook — maar het is onmisbaar geworden in de keukens van millenials en Generatie Z. Het tolerantieniveau voor pittigheid en kruiden neemt gestaag toe in het westen. Hoewel het nog niet het niveau van Aziatische of Latijns-Amerikaanse landen heeft bereikt, dicht de culinaire globalisering dit gat zeker.

Deze verschuiving weerspiegelt ook een toenemend verlangen onder jongere personen naar eten en drinken met complexe en spannende smaakprofielen. Gerechten die alleen zoet of pittig zijn, wekken geen belangstelling meer. Een combinatie is daarentegen veel aanlokkelijker, omdat deze niet alleen een aangename balans aanbiedt, maar ook het perfecte vertrekpunt is voor verdere experimentatie. Moet het in het vervolg een beetje zoeter zijn of misschien zelfs wat pittiger?
De laatste en een van de meest belangrijke redenen waarom we van swicy houden: de chemische reacties in onze lichamen! Het eten van zoet voedsel en het ervaren van de ‘pijn’ van pittige hitte leidt tot het aanmaken van endorfines. Deze feel-goodhormonen verbinden een positieve ervaring aan het eten van swicy voedsel, wat ons aanspoort dit vaker te doen!
Swicy in horeca en catering
Je hoeft geen grootschalige menuwijzigingen aan te brengen of ingewikkelde instructies te volgen om jouw klanten te introduceren aan swicy gerechten. Het belangrijkste is een bereidheid te experimenteren, evenals een mate van creativiteit. Je kan gemakkelijk de swicy draai aan jouw restaurant geven door een paar eenvoudige tips te volgen.
Het vervangen van suiker door speciale ingrediënten voor een swicy smaak
De combinatie van zoet en pittig kan met een breed scala aan ingrediënten worden bereikt, maar men denkt gauw aan suiker wanneer het aankomt op de zoete component. Wat echter blijkt, is dat de spannendste combinaties vaak gebruikmaken van andere zoetstoffen.
Als een vloeistof nodig is, dan zijn zoete sappen of gepureerd fruit de juiste keuze. Om een dikkere consistentie te bereiken, zijn honing, agavesiroop of ahornsiroop geschikt. Hun zoetheid gaat niet alleen goed samen met pittige smaken, maar is ook vooral gemakkelijk te benutten. Bijvoorbeeld, een eenvoudige mix van honing en chili met Kikkoman Pokesaus maakt een heerlijke dipsaus die perfect samengaat met vis, vlees, rijstgerechten en salades.

Zoete vruchten, of het nou verse abrikozen en perziken zijn of gedroogde dadels en rozijnen, zijn uitermate geschikt voor het aanbrengen van een verfrissende zoetheid in wokgerechten, gefrituurde gerechten en stoofschotels, zonder overheersend te zijn.
Welke gerechten voegen pittigheid toe aan swicy?
In theorie zijn er geen limieten aan het type pittigheid dat kan worden gebruikt in een swicy gerecht. Jalapeño’s, rawits en habanero’s of andere chilisoorten zijn voor velen de eerste en meest toegankelijke keuze. Maar de hitte van gember, wasabi, mierikswortel, verschillende pepersoorten of mosterd kunnen ook een aanlokkelijke manier zijn om de swicy-trend te interpreteren.
Het is van belang het pittigheidsniveau exact te doseren, wat moeilijk kan zijn met chilipepers aangezien hun pittigheid kan afhangen van het seizoen of hun oorsprong.
Als je een makkelijkere optie wil met consistente dosering, dan zijn kant-en-klare sauzen zoals Kikkoman Kimchi Chilisaus een ideale oplossing. De sleutel is om geleidelijk het juiste pittigheidsniveau te bereiken. In swicy gerechten moet zoetheid noch pittigheid overheersend zijn — een goede balans moet altijd het doel zijn.

Zoet en pittig… wat is het volgende? Swicy een stapje verder nemen
De swicy-trend is vooral makkelijk te omarmen voor de cateringindustrie door dit nieuwe smaakelement te verwerken in bestaande gerechten. Geliefde zoute gerechten met welbekende smaken kunnen zijn gebaat bij wat verse swicy kick. Aziatische gerechten, waaraan smaak wordt gegeven met sojasaus of teriyakisaus, zijn bijvoorbeeld vanzelfsprekende keuzes. Maar zelfs hele traditionele gerechten uit Oost- en Centraal-Europa kunnen met swicy naar een nieuw niveau worden getild.
Dranken en desserts kunnen ook profiteren van een snufje pittigheid om hun zoetheid uit te balanceren. Echter, omdat deze etenswaren niet van nature zoute of umamitonen bevatten, is extra aandacht vereist om de juiste balans tussen zoetheid en pittigheid te vinden. Dit is vooral belangrijk voor desserts of dranken waarvan wordt verwacht dat die aan de zoetere kant zijn, aangezien een bovenmatig pittige smaak deze verwachting kan teleurstellen.
Maar, de overkoepelende regel is simpel: alles kan! Swicy als trend is een blijvertje en biedt de cateringindustrie een makkelijke manier om een jonger publiek aan te trekken.
Veel plezier met experimenteren!