Verse ideeën voor verse ingrediënten

Ziet u salade slechts als een bijgerecht? Dan bent u hier aan het juiste adres! Wij willen bewijzen dat salades veel meer zijn dan enkel een hoopje groene blaadjes. Weet u hoeveel soorten salades er zijn? Ongeveer 18 verschillende op ons continent! Ze worden grofweg onderverdeeld in 2 groepen: de eerste bestaat uit salades van grote bladeren zoals ijsbergsla of Romeinse sla. De tweede groep zijn de cichorei-achtigen. Dit zijn bijvoorbeeld andijvie, witlof of roodlof.

Misschien lust u liever rucola of veldsla? Deze vormen een eigen groep, samen met traditionelere soorten zoals postelein of winterpostelein. Leuk weetje: deze soorten groeien vaak onopgemerkt in onze voortuinen en wachten erop door ons ontdekt en geplukt te worden.

Geweldig van binnen en van buiten

Salades zijn allesbehalve saai! En dankzij de verschillende soorten is er het hele jaar door een verscheidenheid aan bladeren beschikbaar. Dat is mooi, want vers groen brengt niet alleen kleur op uw bord. Laat ons eens inzoomen op de feiten: de bladeren bestaan voor 95% uit water en nauwelijks uit calorieën. Mooi meegenomen, want u kunt er dus zo veel van genieten als u wilt.

Er is nog meer goed nieuws. Zo zitten de bladeren ook boordevol vitamines A, B en C en bevatten ze vitale mineralen zoals calcium, magnesium en kalium. Daarnaast leveren ze veel vezels, die een gezonde spijsvertering ondersteunen, en zitten ze vol levenskracht. De bittere slasoorten leveren ook secundaire plantenstoffen zoals polyfenolen, carotenoïden of flavonoïden.

Dé formule om jong te blijven!

De sleutel om fit en gezond te blijven

Het mooie van salades is dat u ze nog gezonder kunt maken met lekkere extra's. Houdt u van textuur? De toevoeging van sesamzaadjes, pinda's of pompoenpitten zorgt niet alleen voor extra knapperigheid, maar is ook een bron van gezonde vetzuren en mineralen. Als u een stevige salade wenst die meer is dan alleen een bijgerecht, voeg dan de juiste ingrediënten toe om er een bevredigende hoofdmaaltijd van te maken. Wat dacht u bijvoorbeeld van geroosterde champignons, appels of rucola? Of een hartige combinatie van zongerijpte bloedsinaasappels en knapperige selderij, perfect afgewerkt met verse basilicumpesto?

Voor een heerlijk diepe smaakervaring kunt u bittere slasoorten zoals andijvie en witlof combineren met zoete wortels en komkommers. Gegarneerd met zure granaatappelpitjes bent u goed op weg om uw nieuwe lievelingssalade te vinden. Zelfs trendy groenten zoals boerenkool tovert u in een handomdraai om in een smakelijke salade. Paprika en komkommer passen hier heel goed bij. Of probeer eens vers gesneden chilipepers voor een pittige kick.

Het geheim van een geweldige dressing

De juiste oliën zijn een onmisbaar element in lekkere dressings. Ze leveren niet alleen essentiële vetzuren, maar afhankelijk van de soort kunnen ze ook een unieke smaak toevoegen, zoals olijf- of walnootolie. Zonnebloem- of koolzaadolie zijn neutraler. Experimenteer met verschillende oliën en ontdek welke combinaties van olie en salade u het lekkerst vindt. Oliën helpen ook om de vitaminen in rauw voedsel, zoals wortelen, beter opneembaar te maken voor het lichaam.

Natuurlijk hebben we ook een geheime tip: Kikkoman-sauzen. Deze vullen dressings perfect aan. Onze natuurlijk gebrouwen Kikkoman-sojasaus voorziet salades van een hartige umami-smaak. En de Kikkoman Ponzu sojasaus geeft saladedressings heerlijke frisse citrustonen.

Hebben onze ideeën u geïnspireerd om zelf lekkere en originele saladerecepten uit te proberen? Heerlijk! Klik hier om direct naar de recepten te gaan. Geniet!